Onze Verhalenvertellers

Sociaal Centrum Eijsden is een plek waar het bruist van de activiteiten, georganiseerd voor én door inwoners van Eijsden. Je bent van harte welkom om mee te doen!

Zou je ons willen helpen bij het organiseren van activiteiten? Of heb heb je zelf een leuk idee voor een nieuwe activiteit? Deel het dan met ons, want we denken graag met je mee.

Terug naar overzicht
 

De vrouw die SCE in de schijnwerpers plaatste

Afscheid van Maureen van Brandenburg

Donderdag 14 september werd tijdens een gezellige vrijwilligersavond afscheid genomen van Maureen van Brandenburg. De huidige loopbaanbegeleidster voor studenten van de Maastrichtse universiteit verzorgde vanaf het prille begin de meeste communicatie-uitingen van SCE. Ze is dus ruim zes jaar belangrijk geweest voor het bekendheid geven aan en in de markt zetten van het Sociaal Centrum.

Maureen: ‘Het begon met een onschuldige vraag van mijn nicht Ellen Janssen toen we in 2017 een keer bij mijn ouders in de tuin zaten. ‘Zeg Maureen, heb jij verstand van Facebook?’ Ellen behoorde tot een groepje Eijsdenaren dat in dat jaar de functie van het toenmalige Groene Kruis-gebouw nieuw leven wilde inblazen. Ze gingen op zoek naar meer mensen die hen konden helpen deze droom te realiseren. Het concept sprak me aan. De klus werd al snel meer dan een paar berichtjes plaatsen op Facebook. Om op de hoogte van alle ontwikkelingen te blijven in die zeker niet probleemloze opstartperiode schoof ik aan bij bestuursvergaderingen. De volgende uitdaging was een eigen website. Ik kende een grafisch vormgever. De plannen voor zo’n sociaal centrum spraken hem zo aan, dat hij me meteen wilde helpen bij het ontwerp. Frans Ramakers, toen de eigenaar van weekblad De Etalage, kende een webbouwer en dus konden we aan de slag.

De startperiode was niet makkelijk. Niet iedereen deelde het enthousiasme van de initiatiefnemers. Er kwam ook weerstand tegen de plannen. De twijfel nam toe. Moest er in SCE nog wel veel energie worden gestoken? Maar we gingen stug door met de pr. Instagram kwam erbij, we probeerden ook meer jongeren aan te spreken. Talloze folders, affiches, nieuwsbrieven en ander promotiemateriaal werden ontworpen. Ook de onderlinge communicatie vonden we van belang. Er kwam een interne nieuwsbrief. De laatste jaren zijn we met Google Workspace gaan werken om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Elke week schreven pr-collega Céline van Thoor en ik berichten over SCE-activiteiten voor publicatie in De Etalage. Dat weekblad heeft een belangrijke rol gespeeld in onze naamsbekendheid en de berichtgeving over wat hier allemaal ondertussen is gerealiseerd. Dat is veel, heel veel! Sociaal Centrum Eijsden staat op de kaart en bruist. Ik heb in al die jaren bij SCE veel geleerd en ben trots op alles wat we samen tot nu toe hebben bereikt.’

Meer doelgroepen

Een advies voor de opvolgers? Maureen: ‘Probeer ook jongere doelgroepen te bereiken. Dat is niet makkelijk, zo heb ik gemerkt. Maar ik ben ervan overtuigd dat het moet lukken als die ambitie ook terug te zien is in de programmering. Voorwaarde: de bedenkers ervan krijgen voldoende tijd om er een succes van te maken. Nieuwe, ook jongere doelgroepen aanboren is volgens mij een blijvende uitdaging voor het Sociaal Centrum Eijsden.’

De vrouw die SCE in de schijnwerpers plaatste

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vindt u op onze Cookie policy pagina. OK